Zoekmachine optimalisatie en -adverteren

Je hebt een nieuwe website. Het ziet er goed uit, het is snel en gebruiksvriendelijk. Er is slechts één probleem. Niemand kan het vinden… Als dit het probleem is waarmee je momenteel wordt geconfronteerd heb je waarschijnlijk op het internet naar een oplossing gezocht. Als je dat hebt, heb je het hoogstwaarschijnlijk in de wereld van zoekmachine optimalisatie (SEO) gegooid. Misschien heb je ook wel de term SEA of Search Engine Advertising voorbij zien komen… Maar wat zijn nu precies de verschillen tussen deze twee marketingmethodes? En hoe kan je deze methodes het beste inzetten?

De beste manier

Het grote verschil tussen SEO en SEA is dat je voor SEO niet hoeft te betalen. Je ziet dan bij de zoekresultaten ook niet staan dat dit een advertentie is. Bij SEA is dit wel het geval. Je ziet bij het zoekresultaat staan dat het een advertentie is en moet betalen om bovenaan in de zoekresultaten te komen. SEO is daarom ook een langetermijnstrategie. Een hoge positie bereiken in de zoekresultaten kan dan ook weken tot maanden duren. Maar als je bij SEA advertenties koopt zijn deze direct zichtbaar. Ook is het zo dat via SEO je geen inzicht krijgt via welke zoekresultaten je bezoekers op de website zijn gekomen…

Kies voor de beste strategie

Het lijkt dus zo of je het beste gebruik kan maken van SEA. Dit is niet altijd zo. Er zijn namelijk ook mensen die niet de websites aanklikken waarbij staat dat het een advertentie is. Bovendien is het zo dat je voor SEA moet blijven betalen om bovenaan te staan terwijl als je met zoekmachine optimalisatie (SEO) eenmaal bovenaan de zoekresultaten staat, kan je dit best goed bijhouden. Het kiezen van SEO of SEA is dus afhankelijk van veel factoren. Je zou er ook voor kunnen kiezen om ze te combineren zodat de strategieën elkaar perfect aanvullen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *